Leestijd 2 - 3 min
Sterke basis
Uiteindelijk leer je het vak toch in de praktijk
Van links naar rechts: Eelco, Patricia, Manon en Pascal. Allemaal zijn zij aan de studie.
Eelco was jarenlang journalist en werkt nu met veel plezier op De Windvang. Pascal is ook zij-instromer en voelt zich helemaal op zijn plek in het speciaal basisonderwijs. Patricia werkt al jaren op De Windvang als onderwijsassistent, werd later leraarondersteuner en doet nu de pabo. En Manon kiest na ‘invallen’ liever voor gespecialiseerd onderwijs dan voor regulier. In gesprek over opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden op De Windvang.

“Mijn ervaring is dat ik hier op school met kleinere klassen een betere band kan opbouwen met kinderen”, vindt Manon. “Ik kan hier meer van betekenis zijn voor kinderen.” Omdat het op De Windvang ook zéker gaat om de sociaal-emotionele ontwikkeling en kinderen leren omgaan met hun gedrag, voelt Manon zich er beter op haar plek dan in het regulier onderwijs.

Patricia werkt al jaren op De Windvang, eerst als onderwijsassistent en later als leraarondersteuner. Nu doet ze de pabo. “Bij ziekte verving ik leerkrachten al vaak, dus uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en doe nu de pabo. Dankzij mijn ervaring kreeg ik vrijstellingen voor een aantal modules. Ik kan nu in twee jaar mijn diploma halen.”

Zij-instromers welkom

Ook Pascal is bezig met de deeltijdpabo en doorloopt een traject om zijn eerder verworven competenties (evc) in kaart te brengen. “Ik heb hiervoor zo’n tien jaar in de transportwereld gewerkt en vind het werken in het onderwijs nu heel leuk. De studiebelasting is wel vrij pittig naast mijn baan en gezin. Maar dat De Windvang mijn studiekosten betaalt, maakt het leven wel een stuk makkelijker.”

Eelco werkte dertien jaar als journalist voor diverse media, maar voelde toen dat hij in die baan niet alles kon laten zien wat hij in huis had. Hij begeleidde vaak stagiaires en had daar veel feeling mee. Zo kwam het onderwijs op zijn pad. “Mijn pabotraject duurde twee jaar, waarbij ik vier dagen werkte en een dag studieverlof had. Ik ben nu klaar."

Theorie en praktijk

De zij-instromers krijgen zeker handvatten op de pabo, vinden ze. Patricia voelt het soms eerder als verplichting, omdat zij al zoveel praktijkervaring heeft. “Op theoretisch vlak steek ik wel veel op.” Ook Manon gaat beginnen aan een evc-traject en wil de pabo gaan doen. “Dat diploma heb je uiteindelijk wel nodig.”

Uiteindelijk leer je het vak toch in de praktijk, vinden de vier. En dan heb je je collega’s hard nodig. “Hier werken allemaal gedreven mensen met het hart op de goede plek”, vindt Patricia. “We doen alles voor onze leerlingen en de neuzen staan steeds meer dezelfde kant op.” Pascal: “De begeleiding is prettig, geen vraag is te veel. Nieuwe collega’s krijgen een eigen coach, dat is superfijn. Ons team is hecht, ik voel me hier echt thuis.”

Ook Eelco viel voor de betrokkenheid die hij voelde bij de kennismaking met directeur Vincent. “Hij dacht met me mee toen ik de overstap naar het onderwijs overwoog. Nu ik hier eenmaal werk en mijn pabodiploma op zak heb, is het fijn om een ervaren collega als coach te hebben. Ik denk dat het valt of staat met goede begeleiding als je als zij-instromer begint."

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie LOOR fotografie