Leestijd 2 - 3 min
Sterke basis
Totale team is betrokken bij leesaanpak
Krista - tweede van rechts - is blij met de teamfocus op lezen.
Het team van De Windvang in Katwijk is lekker aan de slag met lezen, vertelt intern begeleider Krista van Duijvenvoorde. Kinderen maken steeds meer leeskilometers.

Krista van Duijvenvoorde vierde vorig jaar haar 12,5 jarig jubileum bij De Windvang. Na jarenlang als leerkracht te hebben gewerkt, is ze sinds dit schooljaar intern begeleider. Een nieuwe rol, die haar goed bevalt. “Heel leuk”, zegt ze, “vooral omdat we echt als téam aan de slag zijn.”

De aanpak van het leesonderwijs illustreert dat goed. “Leerkrachten uit de onderbouw, middenbouw en bovenbouw vormen als coördinatoren technisch lezen samen een werkgroep. Na het kijken van leeswebinars die onze stichting aanbiedt, hebben we een plan gemaakt om aan de slag te gaan.”

Met het hele team

“Sinds dit schooljaar komt lezen ook aan bod tijdens teamvergaderingen. We delen dan ervaringen en tips met elkaar.” De coördinatoren technisch lezen organiseren zo’n bijeenkomst zelf, Krista’s rol is meer ondersteunend en coachend.

“De coördinatoren hebben ook kwaliteitskaarten geschreven. Op één A4-tje staat hoe we leeslessen geven in elke groep. Zo kan ook een nieuwe leerkracht of invaller meteen starten. We hadden die kaarten al voor andere kernvakken, maar nog niet voor lezen.”

Doordat teamleden uit alle ‘bouwen’ zo betrokken zijn, is de draagkracht in het team groot en groeit het enthousiasme. “We ontwikkelen met z’n allen”, vat Krista samen.

Extra lezen

Door het leesonderwijs samen onder de loep te nemen, ontdekte het team van De Windvang dat alle kinderen meer leeskilometers zouden kunnen maken, maar dat gold zeker voor kinderen die extra ondersteuning kunnen gebruiken om beter te leren lezen. “Nu lezen alle kinderen dertig minuten per dag en kinderen die dat nodig hebben, krijgen er nog eens vier keer een kwartier bij, soms zelfs iets meer.”

Nieuwe boeken in de school

Het enthousiasme van kinderen én de stijgende resultaten motiveren natuurlijk. “Bijna alle kinderen zijn vooruit gegaan”, constateert Krista enthousiast.

Wat zéker helpt om kinderen aan het lezen te krijgen, is de nieuwe collectie eigentijdse boeken. “Daarin is flink geïnvesteerd. Iedereen denkt creatief mee. Zo vonden we op Marktplaats wel tweehonderd prachtige boeken uit allerlei genres. Vinden de kinderen geweldig.”

Collega Mariëlle is samen met directeur Vincent ook bezig om het project ‘De Bibliotheek op School’ te starten. School, ‘bieb’ en gemeenten werken samen voor meer aandacht voor dagelijks leesplezier en mediawijsheid, op school én thuis.

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie LOOR Fotografie