Leestijd 2 - 3 min
Educatief partnerschap met ouders
Jimmy kan (weer) zichzelf zijn
Van links naar rechts: Samantha, Jimmy en moeder Jeanet.
Jimmy en zijn leerkracht Samantha komen met blije gezichten nét terug van het strand. Op een steenworp afstand van de school heeft de groep lekker ‘gechild’ aan zee. “Dit uitje hadden ze wel verdiend”, lacht Samantha. Positief gedrag wordt beloond met ‘iets leuks’ en dit keer was dat een strandmiddag. “Geweldig toch, zo’n beloningssysteem?”, vindt Jimmy’s moeder Jeanet.
Jimmy kwam tot bloei in de klas bij Samantha.

Jimmy kwam op school als een onzekere, timide jongen. Geen wonder, want hij was op zijn vorige school gepest en dat leverde een trauma op. Eenmaal op De Windvang zag leerkracht Samantha hem gelukkig snel opbloeien. “Jimmy voelde zich weer veilig in de klas en daar begint alles mee.”

En moeder Jeanet? Die zag de stap naar het speciaal basisonderwijs eerlijk gezegd eerst he-le-maal niet zitten. “Ik dacht dat dit een school was voor probleemkinderen die allemaal ver achterlopen”, zegt ze eerlijk. Na een paar weken dacht ze er anders over. “We hebben een compleet ander kind thuis.”

Positief!

Nee, het speciaal basisonderwijs stond er niet goed op bij Jeanet. “Ik dacht écht: moet dat? Nu weet ik dat het allemaal vooroordelen zijn. Toen Jimmy zijn eerste rapport kreeg, was ik om. Ik heb meteen mijn vriendin gebeld; alles in het rapport was positief geformuleerd! Dat doet je goed. Jimmy zelf riep ook dat ik zijn rapport snel moest bekijken. Dat was nog nooit gebeurd.”

Binnen week vrienden

Door het pesten trok Jimmy zich op zijn vorige school terug en zat elke pauze binnen. “Het was moeilijk in de klas en daardoor gingen zijn cijfers ook achteruit”, vertelt zijn moeder. Nu gaat het leren weer veel beter, omdat Jimmy goed in zijn vel zit. “Jimmy had zijn draai in de klas snel gevonden”, vertelt Samantha. “Binnen een week had hij vrienden en was populair in de klas.”

“Hier kan ik mezelf zijn”, verklaart Jimmy zijn fijne start op De Windvang. Dat zijn juf hem vertelde dat er naar hem gevraagd werd toen hij er een keer niet was, deed hem ook goed. En met leren gaat het nu veel beter. “Ik doe mijn best. Als er eens iets niet leuk is in de klas, pakt de juf het aan. Soms is ze wel een beetje streng, als het nodig is.”

Ieder kind heeft een eigen verhaal

Hoe zit het nu met het beeld van het speciaal basisonderwijs? Jeanet: “Hier zitten allerlei verschillende kinderen die allemaal hun eigen verhaal hebben en die het met extra begeleiding toch prima kunnen redden. Andere scholen kunnen echt een voorbeeld nemen aan De Windvang.”

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Frank Meesters